Mastercard Hızlı Gelişen Avrupa Ülkeleri Ürünlerinden Sorumlu Başkan Yardımcısı Onur Kurşun: Güvenli alışverişin dijital hali: Masterpass

Teknoloji her alanda olduğu gibi dijital alışveriş alanında da yaşamımıza yenilikler sunuyor. Mastercard’ın ‘tek tıkla’ güvenli ödeme için geliştirdiği dijital ödeme altyapısı olan Masterpass da bunlardan biri. Bu teknoloji hakkındaki sorularımızı yanıtlayan Mastercard Hızlı Büyüyen Avrupa Pazarlarından Sorumlu Kıdemli Başkan Yardımcısı Onur Kurşun, geliştirdikleri diğer teknolojiler üzerine de bilgiler verdi. 

Mastercard nedir; kullanıcısına ne sunar? 

Ödeme çözümleri alanında global bir teknoloji markası olarak Mastercard’la, finansal kuruluşlara ödeme çözümleri ve ödeme teknolojileri, perakendecilere ise cirolarını artırabilecekleri ve yeni satış kanalları yaratabilecekleri ürünler sunuyoruz. Kart sahiplerinin daha hızlı ve güvenli hizmet almalarını sağlayan yeni teknolojiler üretiyoruz. Dünyada 210 ülkede saatte 160 milyon işlem yapılan bir ağı yönetiyoruz. 

İnternet alışverişinin her geçen gün daha da arttığı günümüzde ne gibi ödeme sistemleri geliştiriyorsunuz? 

Mastercard olarak nakitsiz toplumun inşasına katkıda bulunma hedefiyle, herkesin finansal araçlara eşit olarak erişim sağlayabilmesine önem veriyoruz. Elektronik ticaret gün geçtikçe büyüyor ve büyüdükçe de kendi alışkanlıklarını doğuruyor. Örneğin, elektronik ticarette, bilhassa mobilde, hız ve müşteri deneyimi baş sırada geliyor. Tüketiciyi ve onun tercihlerini hatırlamak ve ona kişiselleştirilmiş bir tecrübe sunmak ciddi bir rekabet avantajı. İşte biz Mastercard olarak müşterinin ödeme tecrübesini standart ve kolay bir hale getirmek, istediği her yerde güvenli bir şekilde aynı tecrübeyi yaşamasını sağlamak istiyoruz. Bu ihtiyaçlara cevap vermek için geliştirdiğimiz ürünümüz de Masterpass.

Nedir bu Masterpass?
Masterpass, Mastercard’ın ‘tek tıkla’ güvenli ödeme için geliştirdiği bir dijital ödeme altyapısı. Kart bilgilerinizi kaydetmek için, tüm alışverişleriniz için sadece bir kez kredi kartı bilgilerinizi girip, bankanız tarafından gönderilen tek kullanımlık şifre ile kimliğinizi teyit etmeniz yeterli oluyor. Bu işlem sonrasında bu kayıtlı bilgilerle Masterpass’e üye olan tüm işyerlerindeki alışverişlerinizde tekrar tekrar bilgi girmeniz gerekmeden, tek tıkla güvenle ödeme yapabiliyorsunuz. Cüzdanınızı bile çıkarmanıza gerek kalmıyor. Dilerseniz farklı birkaç kredi kartınızı da tanımlayabiliyorsunuz. Sizi tekrar tekrar aynı bilgileri girme zahmetinden ve tabii vakit kaybından kurtardığı için çok pratik.
Masterpass’i Türkiye’de BiTaksi, Getir, Domino’s Pizza, e-bebek, n11, Starbucks, McDonald’s ve LC Waikiki gibi markalarla tüketiciye sunuyoruz. Masterpass ile bilgisayarınızdan veya mobil cihazlarınızdan, hatta Facebook Messenger üzerinden bile sipariş verip ödemelerinizi kolayca tamamlayabiliyorsunuz. Şu anda dünya genelinde 40 ülkede ve 350 binden fazla noktada bu uygulamadan faydalanmak mümkün.

Fiziksel kartla ödeme sisteminizin gelecekte de var olacağını düşünüyor musunuz? 

Bu çok güncel bir tartışma. “Plastiğin ömrü nereye kadar?” sorusu dünya genelinde tartışılıyor. Her ne kadar elinizi cüzdanınıza atmadan ödeme yapabildiğiniz çözümler sunsak da plastik kartın tedavülden kalkması için daha yolumuz var. Şu anda sadece nakdin payını düşürdük, kart kullananlar için ise kartın cüzdandan çıkma sıklığını düşürdük, diyebiliriz. Türkiye’de alışverişte kart kullanım oranı yüzde 40. Aynı oran, çok gelişmiş toplumlarda yüzde 75’lerde. Bazı kuzey ülkelerinde yüzde 85’lerde. Norveç kağıt para kullanmayı kaldırmayı konuşuyor. 2023’lerde dijitalleşmenin yaygınlaşmasıyla ve kart kabulünün artması ile yüzde 60-65 aralığına geliriz. Bizim öncelikle nakdi kaldırma konusunda yol almamız lazım. Şimdi dijital ödeme altyapılarına geçiş dönemi başladı. Biraz önce de bahsettiğimiz, Masterpass gibi. Bu sayede kartınızı, cüzdanınızı evde unutabiliyorsunuz ama cep telefonunuz yanınızda olduğu sürece hayatınızı idame ettirebiliyorsunuz. İnsanlar bu avantajları tecrübe ettikçe karttan mobile geçiş de hızlanacaktır.

Kullanıcının ödeme yaparken ne gibi güvenlik önlemleri alması gerekiyor? Sizin bu konuda geliştirdiğiniz teknolojiler neler?

Hayatlarını hızlı bir tempoda yaşayan insanlar, kendilerine vakit kazandıran, hayatlarını kolaylaştıran çözümler bekliyorlar ve böyle bir çözüm sunulduğunda da bunu kullanıyorlar. Bilgisayarlar, tabletler, akıllı telefonlar bir yana artık buzdolabımız dahi bir ödeme aracına dönüşüyor. Bütün bunlar baş döndürücü bir hızda oluyor.

Yeni nesil tüketiciler her şeyin kolay ve hızlı olmasını istiyor. Öte yandan “güvenlik” konusunu ise karşı tarafın sağlaması gereken bir şey olarak görüyor. Özellikle 22-39 yaş arasındaki Y kuşağının güvenlik tehditlerine karşı toleransı önceki nesillere göre yok denecek kadar az. Ancak günümüzde güvenliği tehdit edenler o kadar gelişmiş yöntemler kullanıyorlar ki, bunlarla baş etmek için sadece teknoloji şirketlerinin, sadece devletlerin, sadece bankaların ya da sadece markaların tedbir alması yetmiyor.

Markaların sakladıkları bilgilerin güvenliğini sağlayacak bir altyapı kurmaları, bizim gibi ödeme teknolojileri şirketlerinin dolandırıcılığı daha oluşmadan tespit eden, uyaran sistemler geliştirmeleri, devletlerin yasal düzenlemeler yapmaları ve tüm bu bileşenlerin birbirleriyle iletişim halinde olmaları esas. Bu denklemde tüketiciye düşen ise, güvenli bir ağdan bağlanması, nereye ne bilgi girdiğine dikkat etmesi. Dünyada 7 tane bulunan Mastercard İnovasyon Laboratuvarları tam olarak bu odakla çalışıyor. 

“Güvenlik” ile özdeşleşmiş bir marka olarak bu anlamda iki eksende ürün ve çözümlerimiz var. İlki “kimlik doğrulama” alanında. Bugüne dek kullanılan ve hatırlaması çok da kolay olmayan şifrelerin yerine kimlik doğrulamasını EMV çipler ya da selfie, kalp ritmi, parmak izi gibi biyometrik yöntemlerle yapan sistemler sunuyoruz. “Şifrem başkasının eline geçer mi?” endişesi tarih oluyor. Tüketiciler, selfie çekerek ödemesini yapabiliyor. İkincisi ise tüketicinin görmediği, perde arkasındaki güvenlik sistemlerimiz var. Bunlar yapay zeka teknolojisi kullanan sistemler. Decision Intelligence™ dediğimiz bu çözüm müşterinin segmenti, risk profili, bulunduğu lokasyon, alışverişin yapıldığı nokta, saat ve türü ile kullanılan cihaz verileri gibi birçok kriteri değerlendiriyor ve böylece tüketicinin her işleminin çok daha emin ve güvenli bir şekilde onaylanmasına olanak veriyor. 

Ödeme sistemleri konusunda Türkiye pazarında hangi noktadasınız? 2018’e dair beklentileriniz neler?

2018 beklentilerimizin en başında mobil ödemeler ve temassız ödemelerin gelişmesi geliyor. Bankalar bu alanda ciddi yatırımlar yapıyorlar ve ürünleri belli bir olgunluk seviyesine erişmek üzere. Birçok banka uygulaması hem sadakat programları hem de bankacılık amaçlı büyük kitleler tarafından halihazırda kullanılıyor. Bu fonksiyonlara temassız ödemelerin eklenmesi kaçınılmaz gözüküyor. Bu iki alanda göstereceği gelişmelerle, Türkiye’nin ödeme sistemleri konusunda Avrupa’daki inovansyon lideri konumunu sağlamlaştıracağına eminiz.